Zaterdag 4 maart 2017 stond er voor NQL 1 de laatste thuiswedstrijd in de zaal op het programma. NQL 1 dat thuis nog ongeslagen was mocht het nu opnemen tegen WWC 1. Voor WWC stond er veel op het spel. Bij gelijkspel of winst voor WWC was het kampioen. Voor NQL de uitdaging om het kampioenschap voor WWC nog even uit te stellen.

Coach Marrit Adema bedacht, uit tactische overwegingen, voor deze wedstrijd een iets andere opstelling dan normaal. Eigenlijk de gehele wedstrijd ging het gelijk op. WWC wist weliswaar eerst te scoren maar NQL bleef knap volgen. De ruststand was dan ook 10-10. NQL kreeg verdedigend onnodige vrije ballen en strafworpen tegen, waar WWC in de eerste helft dan ook 5 keer uit wist te scoren. Dit moest anders in de tweede helft.

Na rust bleef het gelijk op gaan tot 12-12. Daarna wist NQL, door een kleine kans van Gerda, een benutte stafworp en een afstandschot van Minne een gat van drie doelpunten te slaan. WWC bleef er echter vol voor gaan en vocht zich weer terug tot 15-15.

Dit beloofde nog een spannende slotfase te worden, waarin NQL uiteindelijk aan het langste eind trok. WWC had in de laatste minuten nog grote kansen om het kampioenschap binnen te slepen, maar benutte deze kansen niet. Met een score van 19-18 op het bord floot de scheids af. De bloemen die gehaald waren voor WWC konden in Ferwert blijven.

WWC zal volgende week in een rechtstreeks duel spelen om het kampioenschap tegen Stadskanaal. NQL speelt volgende week de laatste zaalwedstrijd in Zuidhorn tegen Zunobri.